Zaujímavosti
PREDÁVAME RUMY S PRÍBEHOM
Brazílsky rum Santos Dumont je pomenovaný po otcovi letectva Albertovi Santosovi Dumontovi (1873-1932). Bol prvým pilotom a zostrojil prvý hybridný letúň (vzducholoď+ spaľovací motor). Alberto Santos Dumont je brazílskym národným hrdinom. Sú po ňom pomenované ulice, námestia, školy, pamätníky, letisko… Brazílske plantáže sú dodnes najväčšími producentmi cukrovej trstiny, z ktorej sa vyrába rum.
Rum Santos Dumont je sladký, aromatický, dobre vyzretý. Vyrába sa z čerstvej šťavy z cukrovej trstiny ešte pred varením a niektoré edície Santos Dumont sú zmesou destilátu z čerstvej šťavy z brazílskej trstiny a melasových rumov z Karibiku a Strednej Ameriky. Dnes značka rumu Santos Dumont patrí pod dánsku spoločnosťA. H. Riise a teší sa celosvetovému úspechu. Každá fľaša je označená číslom fľaše a suda, v ktorom rum zrel a z ktorého bola ručne plnená. Rumy Santos Dumont majú označenie vyzretých rumov XO (extra old) alebo Hors d’Age a existujú v 5 edíciách: SD XO Super Premium, SD XO Palmira, SD XO Elixir, SD XO Gewürztraminer, SD Hors d’Age Heritage. Našu ponuku si môžete pozrieť na eshope kprodukt.eu.
Santos Dumont XO Palmira
Edícia Palmirabola pomenovaná podľa rodného mesta Alberta Santosa Dumonta. Vyrába sa z najlepších tradičných pomaly fermentovaných melasových destilátov zo Severnej a Strednej Ameriky v kombinácii s tradičným rumom z Brazílie vyrábaným z čerstvej šťavy z cukrovej trstiny pred varením. Starne v sudoch po sladkom víne. Slaskosťou by sme mohli ediíciu Palmira zaradiť na škále od 1 do 5 (najsladšie) na 4. miesto.
Vôňa: marhuľa, opekané marshmallows, sladký tabak, med, zrelé ovocie
Chuť: vyzretý sladký dub, tropické ovocie, hrozienka sultánky, vzácna pleseň viniča, kakao
Záver: hladký, sladké triesloviny, slané morské drevo, karamel, med, tanín, koža, tabak
Objem: 0.7 l,
Alk. 40 %
Santos Dumont XO Elixir
Rada Elixirmá intenzívne sladkú chuťa exotickú kokosovú vôňu. Z rumov Santos Dumont je asi najsladší.
Vyrába sa podľa starej receptúry zo 100 % čistej čerstvo vylisovanej šťavy z cukrovej trstiny. Po starostlivej destilácii v medených nádobách zrel Elixir v sudoch po bourbone a sherry Pedro Ximenez, ktoré mu dodali ovocnú a tropickú chuť, jemnú, čistú a zároveň veľmi bohatú. Destilát je ručne plnený do fliaš. Na etikete sa nachádza číslo fľaše a suda, v ktorom rum zrel. Edícia Elixír je najsladšia z rumov Santos Dumont. Na škále od 1 do 5, by získala najsladšie označenie 5.
Vôňa a chuť: pomarančová marmeláda, pečená škorica, klinčeky a horúca čokoláda
Objem: 0.7 l
Alk. 40 %
Santos Dumont XO Gewürztraminer
Názov Gewürztraminer (odroda viniča tramín červený) vznikol podľa sudov, v ktorých zrel predtým v nich bolo biele víno. Edícia Santos Dumont XO Gewürztraminerje podmanivo sladká s plným telom. Chuťovo balansuje medzi zamatovou sladkosťou a komplexnou chuťou
korenín. Tento skvelo vyzretýrum záverečne zrel v starých a veľmi pozorne vyberaných sudoch. Vplyv tramínových sudov sa odrazil v intenzite chuti. Predstavuje unikátnu kombináciu najvyššej kvality pri tradičnej výrobe vína a dobre vyzretého prémiového rumu.
Vôňa: tropické ovocie, hroznové cukríky, mliečna čokoláda a veľmi jemný dotyk ligurčeka
Chuť: hrejivá chuť pomarančov a marhúľ v spojení s kokosom a korenistými tónmi
Záver: krásne sladký s pretrvávajúcimi hrejivo-korenistými tónmi, tropickým ovocím ukrytým v lahodnom víne
Objem: 0.7 l
Alk. 40 %
Santos Dumont XO Super Premium
Edícia prémiového brazílskeho rumu Santos Dumont XO Super Premium sa vyrába zo 100% čistej panenskej šťavy z cukrovej trstiny destiláciou v medených nádobách. Tento rum dozrieval 20 rokov podľa špeciálnej metódy trojitého zrenia v starých sudoch po bourbone, sherry Pedro Ximenéz a Portskom. Každá fľaša je očíslovaná a je na nej uvedené aj označenie suda, z ktorého tento rum pochádza. Má príjemnú viskóznosť s maslovým pocitom na jazyku. Rum Santos Dumont XO Super Premium je známy svojou intenzívnou sladkosťou a ovocnosťou. Na škále od 1 do 5 (najsladší) je na 3. priečke.
Vôňa: banán, kokos, zrelé ovocie, kôstka marhule
Chuť: mäkké triesloviny, silný ester, med a fermentované ovocie
Objem 0.7 l
Alk. 40 %
Santos Dumont Hors d’Age Heritage
Ultraprémiový limitovaný brazílsky rum Santos Dumont Hors d’Age Heritage sa vyrába zo zmesi dvoch druhov rumu - z klasického melasového rumu od producentov z Karibiku a Strednej Ameriky a z tradičného brazílskeho rumového destilátu z čerstvej šťavy z brazílskej cukrovej trstiny. Po zmiešaní a dozretí sa každý sud rumu prísne kontroloval a ochutnával, aby bola dosiahnutá len prvotriedna kvalita. Bolo naplnených iba 14 000 hranatých dizajnových karáf s korkovým uzáverom. Na chuti rumu Santos Dumont Hors d’Age Heritage je oceneniahodná komplexnosť s tónmi čokolády a exotického ovocia. Má vyšší obsah alkoholu.
Vôňa: intenzívna vôňa zrelých marhuľa kože, za ktorou sú jemné arómy tabakových listov
Chuť: plná a jemná - jasne zreteľné marhule, kokos, ľahké tóny zrelých citrusových plodov a trstinového cukru, v pozadí moka a kakao
Záver: jemný a komplexný- zrelé tropické ovocie v popredí, následne opäť kakao a tabakové listy
Objem 0.7 l
Alk. 43,8%
Alberto Santos Dumont
osobný príbeh
Brazílčan Alberto Santos Dumont (20. júl 1873 – 23. júl 1932) bol svetoznámym priekopníkom letectva, celebritou svojej doby a ikonou módneho štýlu. Santos Dumont je národným hrdinom v Brazílii. Po matke mal aristokratické portugalské korene a otcovi predkovia prišli do Brazílie z Francúzska. Narodil sa ako dedič jednej z najväčších kávovníkových plantáží na svete. Jeho otca prezývali „kávový kráľ Brazílie“.
Detstvo na farme
Alberto Santos Dumont vyrastal na rodinnej farme, ktorá mala 5500 zamestnancov a obrábala 5,7 miliónov kávovníkov. Pri takejto kapacite pestovania potrebovala farma moderné systémy výsadby a zberu, samozrejme aj prepravy. Ako dieťa bol Alberto vystavený technologickým inováciám, konfrontovaný bol s inžinierstvom, mechanikou a najmodernejšími spôsobmi dopravy. Farma mala 4 železničné vetvy, vlastné lokomotívy a vagóny. Ako 12-ročný už údajne pomáhal ako rušňovodič. Okrem prostredia moderných výdobytkov techniky Albertov záujem o vynálezy podporovala aj literatúra Julesa Vernea, ktorú od detstva zbožňoval. Dôkazom jeho záujmu o inovácie bol aj prvý automobil dovezený do Brazílie, ktorý patril práve Dumontovcom. Nechali si ho dopraviť loďou z Portugalska v novembri 1891. Bol vybavený benzínovým motorom Daimler s dvoma valcami a výkonom 3,5 konských síl. Nebolo ho však vídať v uliciach, preto sa hovorí, že Alberto Santos Dumont sa viac zaoberal štúdiom každej časti motora, než praktickým jazdením.
Keď mal Alberto Santos Dumont 18 rokov, jeho otec spadol z koňa a čiastočne ochrnul. Rodina ďalej nezvládala viesť firmu, a tak plantáž predala Angličanom. Vďaka peniazom získaných z predaja mohol Alberto cestovať po svete, študovať v Európe a neskôr pri svojich budúcich vynálezoch mal úplnú slobodu - nemusel sa zodpovedať investorom.
Prvé vynálezy vo Francúzsku
Alberto opustil školu baníckeho inžinierstva v Brazílii a vo Francúzsku začal so štúdiom vedy a techniky, ktoré ale nikdy nedokončil. Ako študenta ho nikdy nezaujímali teórie, ale mal obdivuhodný praktický a mechanický talent. Nadchli ho spaľovacie motory. Počas štúdia sa zúčastňoval aj na motoristických a cyklistických pretekoch. Zaujali ho
aj teplovzdušné balóny. Najal profesionálnych aeronautov, aby ho naučili lietať balónom. V marci 1898 uskutočnil svoj prvý výstup v balóne. Do roku 1900 vytvoril deväť balónov, z ktorých sa preslávili dve: Brazília a Amérique. Pre svoje prvé experimenty dostal cenu Francúzskeho aeroklubu za štúdium atmosférických prúdov. Svoju pozornosť rýchlo obrátil na poháňané vzducholode. V priebehu nasledujúceho desaťročia vzišlo z dielne Santosa Dumonta celkovo 11 vzducholodí. Práve so vzducholoďou dosiahol jeden z vrcholov svojej kariéry, keď 19. októbra 1901 preletel so svojím 6. modelom z predmestia St. Cloud k Eiffelovej veži a späť za menej ako pol hodiny. Ako prvý človek preletel vzducholoďou okolo Eiffelovky, čím dokázal, že je možné ovládať lietajúci stroj. Na začiatku storočia bol vlastne prvým pilotom. Išlo o súťažné zadanie a za zvládnutie tohto letu dlhého 11,3 km
vyhral 100 000 frankov. Táto udalosť z neho na začiatku 20. storočia urobila svetovo preslávenú osobnosť. Na popularite získal najmä u obyčajných ľudí, keď polovicu z výhry 100 000 frankov rozdelil svojim zamestnancom a druhú polovicu rozdal chudobným obyvateľom Paríža.
Na začiatku 20. storočia bol Santos Dumont jedinou osobou na svete, ktorá bola schopná riadeného letu.
Pri svojom prvom návrate do Ria de Janeiro v roku 1903 bol Alberto Santos Dumont privítaný ako národný hrdina. Skupina horolezcov vyvesila transparent na skaly nad zálivom Guanabara, keď priplával loďou z Európy. Prijal ho prezident Brazílie Rodrigues Alves. V roku 1904 si ho aj vo Francúzsku uctili titulom Rytiera Čestnej légie Francúzska a pri tej príležitosti vydal knihu o svojej práci Dans L'Air, ktorá vyšla v Brazílii až v roku 1938.
Od vodíka k spaľovacím motorom
V roku 1905 sa Santos Dumont rozhodol, že lietajúce vzducholode obohatí o spaľovací motor. Inšpirovaný príbehmi o tom, čo bratia Wrightovci dokázali v Spojených štátoch, Santos Dumont navrhol a pilotoval sériu lietajúcich strojov ťažších ako vzduch. Bratov Wrightovcov predčil hneď po prvom roku. Uskutočnil prvý významný let motorového lietadla v Európe so svojím lietadlom, modelom č. 14-bis. Išlo o hybrid vzducholode so spaľovacím motorom. 12. november 1906 vstúpil do dejín ako deň, keď motorové lietadlo prvý raz preletelo rekordných 100 m. Po tomto úspechu žiadali bratia Wrightovci nákresy Albertovho lietadla.
Santos Dumont obhajoval vládne investície do rozvoja letectva a dôležitosť získania verejnej mienky v prospech inovácii v lietaní.
V roku 1909 predstavil svoj model č. 20 Demoiselle, považovaný za „prvý ultralight v histórii“. Bol schopný letu až 2 kilometre a dosiahnutia rýchlosti 96 km/h. Toto lietadlo bolo navrhnuté pre športové súťaže. Vyrobených bolo 300 exemplárov vo viacerých európskych krajinách a v Spojených štátoch. Jeho schémy boli publikované v lete 1910 v časopise Popular Mechanics. Toto lietadlo upevnilo rolu Santosa Dumonta pri zrode letectva v 20. storočí. Vzhľadom na nízku cenu lietadla a vysokú bezpečnosť, bolo používané na výcvik pilotov počas 1. svetovej vojny.
Do ústrania s podlomeným zdravím
Zdravotné problémy, ktoré by dnes boli diagnostikované ako skleróza multiplex, donútili Alberta Santosa Dumonta prestať lietať. Zatvoril svoju dielňu a stiahol sa zo spoločenského života. Pokračoval v práci na popularizácii letectva. V auguste 1914 sa začala 1. svetová vojna. Alberto Santos Dumont ponúkol svoje služby francúzskemu ministerstvu vojny. Lietadlá sa začali používať vo vojne, najprv na pozorovanie nepriateľských jednotiek, a potom vo vzdušnom boji s použitím guľometov a bômb. Santos Dumont videl, ako sa jeho sen zmenil na nočnú moru.
“Prečo som vytvoril tento vynález, ktorý namiesto toho, aby prispel k láske medzi ľuďmi, je prekliatou vojnovou zbraňou?!“
Alberto Santos Dumont sa nevedel zmieriť s tým, že jeho dielo prispelo k ešte krutejším a násilnejším formám vojny. Začali sa u neho prejavovať ťažké depresie a mal aj prejavy bipolárnej poruchy. Ešte počas vojny sa utiahol do svojho prímorského sídla vo Francúzku a zameral sa na štúdium astronómie. Susedia si jeho pozorovacie zariadenia vysvetlili ako nástroje na špionáž a na základe udania bol zatknutý. Po objasnení incidentu sa mu francúzska vláda ospravedlnila. Oľutoval svoju pomoc armáde a zničil všetky svoje letecké dokumenty, aby nemohli byť zneužité v prospech vojny a páchania násilia.
Pacifista, ktorýsi vzal život
V januári 1926 vyzval Spoločnosť národov prostredníctvom svojho priateľa a veľvyslanca Afrânia de Melo Franca, aby zastavila používanie lietadiel ako vojnových zbraní.Ponúkol vysokú finančnú odmenu tomu, kto napíše najlepší článok proti vojenskému použitiu lietadiel. Keď v roku 1928 prichádzal Alberto Santos Dumont do Ria de Janeiro malo ho čakať výnimočné privítanie. Niekoľko profesorov z polytechnickej školy pripravilo prelet hydroplánom pomenovaným po Santosovi Dumontovi nad jeho loďou. Lietadlo havarovalo a všetci na palube zahynuli. Pre geniálneho vynálezcu a aeronauta predstavovalo jeho celoživotné dielo smrtonosné prekliatie. Po sérii prekazených pokusov o samovraždu ukončil svoj život Alberto Santos Dumont napokon v júli 1932, keď štát São Paulo povstal v konštitucionalistickej revolúcii proti revolučnej vláde Getúlia Vargasa a lietadlá boli opäť použité ako vojnové zbrane.
Odkaz
Príbeh Alberta Santosa Dumonta je natoľko zaujímavý, že dostal aj seriálovú podobu. Za svoj život získal niekoľko vyznamenaní a jeho odkaz nám pripomínajú pamätníky vo Francúzsku i v Brazílii. V múzeu letectva v Brazílii je dokonca vystavené jeho zabalzamované srdce. Počas otváracieho ceremoniálu Letných olympijských hier v roku 2016 bola vystavená replika lietadla 14-bis, ktorá pomocou oceľových lán preletela ponad štadión Maracanã. Značka hodiniek Cartier dodnes vydáva nové rady pánskych náramkových hodiniek Santos Dumont. V r. 1904 si Alberto Santos Dumont objednal výrobu prvých náramkových hodiniek v histórii u svojho priateľa, klenotník Louisa Cartiera. Pri pilotovaní prvých lietadiel si nemohol Santos Dumont kontrolovať čas na bežných vreckových hodinkách, potreboval mať voľné ruky a zároveň vidieť na ciferník hodiniek. Tieto historické náramkové hodinky Cartier sú vystavené v múzeu spolu s jedným z lietadiel otca letectva Alberta Santosa Dumonta.